Thursday, March 31, 2011

Kaki Kejang.

Adoi sakitnya

Assalamualaikum! (tak pernah aku bagi salam sebelum mula cerita hu3) Ehm... Kalau dikira minggu ni dah masuk 20 minggu aku hamil ( 5 bulan) maknanya tinggal 4 bln lagi sebelum menempuhi detik bergelar ibu (sukanya!)

Baby ni pun dah makin kuat dia bergerak. Cuma bila perut dah makin membesar ni adalah beberapa masalah ibu hamil yang biasa dialami. Antaranya sakit belakang dan kekejangan kaki (di waktu malam).

Walaupun aku selalu sakit belakang dan juga sakit kaki, tapi mengurut bukanlah cara yang terbaik melegakan kesakitan. Tambah lagi kalau buat refleksologi lagi berbahaya untuk kandungan.

Sakit belakang ni adalah disebabkan oleh pembesaran kandungan yang menekan tulang belakang. Jadi aku dah tak boleh macam dulu, duduk di bawah. Sekarang kena duduk atas kerusi. Malam mesti tidur  mengiring dan bantal perlu diletakan di bawah perut, barulah dapat tidur dengan selesa.

Kalau dulu aku pernah tengok drama korea, dalam cerita tu bini dia mengandung dan selalu je kejang kaki di waktu malam. Bila kejang je bini ni kejutkan suami dia bangun untuk picit kaki. Sekarang aku pulak yang alami situasi tu. Nasib ada cik abang yang sudi picitkan kaki. hu3 
Yum...yum! Buat jus pon sodap!

Doktor kata buah pisang paling baik untuk mencegah kejang. Sebab hari tu aku kena gastrik, doktor cakap pisang dan betik adalah buah paling bagus untuk wanita hamil. Wanita mengandung memang mudah kena gastrik. Katanya bukan berpunca kerana lambat makan atau tak makan, (aku sejak mengandung mana pernah miss makan!) tapi disebabkan salah makan.

Antara makanan yang wanita hamil  mengalami gastrik tak boleh makan adalah:

  • Epal
  • Mangga
  • Limau
  • Anggur
  • Jambu batu
  • Kopi
Tengahari sebelum aku diserang gastrik, aku makan buah jambu batu. Lepas tu "terbaiklah"... satu badan mula seram sejuk dan sengal-sengal. hu3 Doktor kata buah-buahan ni boleh makan bila kandungan dah stabil nanti.

Buahan yang terbaik aku ambil buat masa sekarang ni adalah PISANG dan BETIK, ia membantu memudahkan proses buang air besar, mencegah kekejangan dan membuatkan kulit cantik!

Harap apa yang aku kongsikan ni berguna untuk  ibu dan bakal  ibu pada masa akan datang.
Info dan cara mengatasi kejang kaki ketika hamil

P/s: Bilalah dapat tengok Hikayat Merong Mahawangsa nih....

5 comments:

Hanny Esandra said...

terasa seperti tak sabar pula... teeetttttt..;p

CintaZulaikha said...

masa mengandung...tidor mengiring la tido paling menarik tertarik ko mmg dabomb...fuhhh...boleh bayang...weeeeeeeeeeee~~

RaRa said...

kurma + kismis..

Diari 929 said...

Hanny: Pe lagi cpt2 la...:p
Cinta Zulakikha: Betul!3
RaRa: Kurma mmg saya ambik tp kismis tak lg, nnt nk beli n nk wat kudap2 bila lapar :)

Lieza Karim said...

Terima Kasih sis.. sjk akhir2 nie kaki sy sll kejang kesian kat hubby dikejutkan spt kne kejutan elektrik ( kne tepuk dada ) sbb xthn kaki kejang..Sy pregnant dah 6 bulan..