Monday, October 5, 2009

Apa itu PMS?


kali ni saya nak berkongsi pengalaman sikit. Semua orang perlu tahu, termasuklah lelaki. Sebab lelaki pun bakal jadi suami dan bapa suatu hari nanti.

Tiap-tipa bulan wanita akan mengalami 'datang bulan,' dan sebelum atau ketika datang bulan wanita akan mengalami PMS. Apa itu PMS?

Pre-Menstrual Syndrome atau Sindrom Pra Haid . Kalau bahasa yang biasanya senggugut la. Tiap-tiap bulan saya kena pergi klinik dan minta MC sebab kesakitan melampau. Sakitnya bukan main, angin, kejang perut hingga ke kaki, sakit pinggang dan rasa nak pitam. Pernah masa belajar dulu pengsan dalam tandas. Hina betul rasanya.hu3

Kepada golongan lelaki fahamilah dan sensitif sikit pasal hal ni. Kalau mood girlfriend atau isteri cam berubah atau tak selasa dipegang jangan cuba-cuba paksa. Mau ada yang kena silat gayung!

Gejala tingkahlaku
  • Kelesuan dan hilang fokus
  • Kesukaran tidur (insomnia)
  • Kurang nafsu seks
  • Pening
  • Mengidam makanan-makanan tertentu
  • Makan secara berlebihan
  • (yang dua terakhir ni memang saya tak pernah)

Gejala psikologi

  • Panas baran
  • Mudah marah
  • Kemurungan
  • Mudah menangis
  • Keliru
  • Pelupa
  • Kemurungan
  • Mengalami tekanan perasaan
  • Gelisah
  • Terasa kesunyian
  • Kurang keyakinan diri

Gejala fizikal

  • Sakit Kepala
  • Sakit dan ketegangan pada payudara
  • Sakit belakang
  • Perut kembung
  • Kenaikan berat badan
  • Bengkak pada kaki dan tangan
  • Loya
  • Sakit otot dan sendi
Tetapi kesakitan ini juga berbeza-beza bagi setiap wanita. Jika kesakitan berterusan ketika haid diikuti ketulan darah dan tersekat, sebaiknya jumplah doktor dan buat rawatan lanjut. Ditakuti disebabkan halangan lain seperti fibroid. Itu cakap doktor yang saya jumpalah.


Tangani PMS dengan:
  • Amalkan pola nutrisi yang sihat (rendah lemak dan garam, tinggi protein, vitamin dan mineral). Perbanyakan pengambilan buah-buahan, sayur, gandum yang tinggi serat. Jika perlu, dapatkan makanan tambahan (food supplement) yang berupa multivitamin seperti kalsium yang dapat mengurangi rasa kejang, Vitamin E untuk mengurangi rasaakit pada payudara, keletihan dan insomnia serta Vitamin B6 untuk mengatasi keletihan, iritabilitas dan mood swings.
  • Hindari makanan dengan kadar garam tinggi, makanan manis, kafein, alcohol.
  • Selalu melakukan senaman rutin.
  • Tidur cukup minimun 8 jam/hari.
  • Hindari rokok.
  • Hindari stres berpanjangan.
  • Terapi relaksasi (hipnoterapi, terapi warna, meditasi, aromaterapi dsb).

5 comments:

oranglidi said...

wah! trimas kasus atas entri ni. memang bermanfaat utk smua.

MUNIRA AZME said...

hua..hua..memng rimas bila sengugut..sesungut...PMS..he he... tunggu je lepas 9 bulan nanti..kih..kih Dapat rasa balik... ^_^

Till The End said...

Memang sgat la bosan ngan PMS..

romibaiduri zahar said...

betul betul betul...
masa PMS bukan silat gayung lagi...
berkuntau pun boleh....
'Rasukan Ablasa'... hihihihihi

Sharif John said...

owh.... mcm tu ka? baru tau... sayangi perempuan anda