Tuesday, August 11, 2009

Tugasan pertama


Pada tahun lepas pada tarikh 12 Ogos, buat pertama kalinya aku berkerja sebagai 'tukang cari cerita' bertauliah. Hari itulah jugalah aku mendapat assignment yang pertama. Gugup, berdebar dan segala mak nenek rasa bercampur baur dalam jiwa.

Aku yang belum ditempatkan di bawah mana-mana majalah diberi tugasan hiburan, menonoton prebiu telemovie arahan Harun Salim Bachik, Putar Alam (resensinya ada pada entri 'dah kena baru tahu'). Walaupun hatiku meronta dan ingin sekali berkerja untuk majalah kewanitaan terpaksa jugalah buat kerja majalah hiburan yang sememangnya aku tidak gemari.

Masih kekok dan belum sempat beramah-tamah dengan pekerja lain, aku dah pun ditugaskan bersama wartawan 'senior' yang lebih dikenali sebagai Suria R.A. Perasaan malu yang menebal terpaksa diketepikan untuk bertanyakan soalan demi bersaing dengan wartawan akbar dan majalah yang 'ngetop.'

Aku dapat mencelah dan bertanyakan satu soalan. Tapi.... Oppss terpanas pulak! Semua orang pandang aku. Hehehehe

Keesokan harinya, serabut otak nak siapkan atikel sebab press release tak ada rupanya. Allah! Satu hal nak menjawab dengan Editor Sensasi, En. Jalil yang banyak songeh tu! Tapi dia pun dah arwah meninggal beberapa bulan lalu sebab diserang sakit jantung.

Tiga, empat hari berkerja barulah aku ditempat secara rasminya dibawah sidang editorial Majalah Feminin. Mulanya rasa macam tak selesa berkerja dengan editor perempuan. Kalau tengok umur dah boleh buat pangkat emak. Tapi rupanya dia jenis sempoi. Siap suruh panggil dia 'Kak Shida' lagi.

Sekarang aku dah tak berkerja bawah dia, tapi ada juga tugasan yang kena buat sama-sama. Sepanjang aku bekerja dialah banyak beri tujuk ajar. Boleh dikatakan dia the best editor ever!
Makan pun boleh kongsi-kongsi, ada apa-apa masalah boleh rujuk pada dia. Kalau tension dengan kerja kami boleh kuar 'ngulor' sama-sama.hehehe

Macam dengan staff lain, Abang Taufiq orang grafik yang gigih, tak henti-henti buat lawak sampaikan dah tak larat nak gelak. Kak Shai bekas wartawan Sensasi yang memang sekepala, masih teringat lagi masa bertugas bersama.

Apapun juga rasa marah, geram, takut, teruja,berdebar, gembira, sakit otak, jiwa kacau ,bosan dan rimas semuanya amat berharga yang menjadi asam garam realiti hidup juga pengajaran hidup di masa depan.


Gambah- Kiri Kak Shida kanan Kak Shai


7 comments:

romibaiduri zahar said...

Tahniah Ji...
satu hari nanti awak bakal jadi penulis dan wartawan yang ngetop jugak....

(malulah tengok gambar tu....)

Diari Kampung Tengah said...

Romi- Apalah nak di malukan...
Tak paham kita. Uhuk!

Lady Of Sorrow said...

Ji,
hati ni pilu kadang2...
Baca tentang kejayaan dan kerjaya teman2...
Tapi aku...?

Diari Kampung Tengah said...

Lady- Jgn la ckp macm tu shbt. Kejayaan tu akan dtg cuma cpt ngn lambt je.
Aku? Belum sepunhnya capai kejayaan.
Ko pon tahu kan? Apa2 pun aku tetap bersyukur dgn pemberian Allah.
Just Chill- Dgr lagu ni:
Lenka, Trouble is a friend

Afna Zakaria said...

Jiha..terus berusaha..!

Till The End said...

Teruskan perjuangan gee, aku percaya ko mampu utk pegi lagi jauh..

Aja aja fighting!!!!

^_______^

Hanny Esandra said...

hoi minah korea!
chaiyok2.. :-)
ko ni mmg tabah ar jiha..
x mcm aku... bgs ar ko..
mcm enjoy jer korg keje tu..
huhuhu..