Sunday, November 2, 2008

Pemandu berhemah?



Setiap calon yang mahu ambil lesen memandu kelas (D) mestilah menjalani semua prasyarat bermula dari kelas KPP 5 jam, bengkel 6 jam hinggalah belajar memandu 8 jam (paling kurang). Ini semua untuk melahirkan pemandu berhemat +cermerlang, gemilang, terbilang. Tapi ada yang mengatakan jumlah jam belajar dan ceramah yang diberi belum cukup bagi melahirkan pemandu yang berhemah, betul ke? (yang ada sekarang ni pun dah macam nak termuntah dengar)


Nak bandingkan dengan negara jiran kita Singapura, jumlah jam belajar memandu yang perlu dilengkapi oleh seseorang calon adalah 50 jam (mak ai!) Ini adalah satu cara bagi melahirkan pemandu yang berkemahiran tinggi dalam pemanduan. Mahir ke rakyat Singpura ni memandu?


Tapi yang mendukacitakan... lepas je dapat lesen seumpanya seperti mendapat 9 lagi nyawa. Tak percaya? Kalau tak macam ada yang boleh buat stunt baik punya kat lebuh raya atau sesuka hati buat jalanraya macam bapak dia punya (Opssss!)

( Antara kereta mewah yg digunakan org Singapura semasa belajar memandu )

Macam mana mahu melahirkan pemandu berhemah kalau saya lihat sendiri instruktor memandu tak pakai tali pingang keledar masa bawa kereta? Maka hasil didikan 'cikgu' ini melahirkan pemandu yang cermerlang, gemilang dan terbilang dengan jumlah kemalangan setakat Jun 2008 - 28905 wah3 terbilang sungguh!


Tu kisah pemandu Malaysia yang tak cukup jam belajar (kononnya)yang pemandu Singapura pula? Belajar 50 jam, tapi sampai Malaysia bawa kereta cam pelesit! Kat hiway leh siap race bagai.


p/s: Kalau belajar sampai 100 jam pun kalau perangai tu tak berubah tak guna juga.




No comments: